Opbouw Veemgebouw Eindhoven
Via15
Haasje Over Strijp-S - Eindhoven
Trudo Toren Strijp-S - Eindhoven
European Medicines Agency (EMA) - Amsterdam
Fietsboogbrug Amsterdam - Rijnkanaal
Herontwikkeling Rijkskantoor De Knoop - Utrecht
Leeghwaterbrug A en B - Alkmaar
Onafhankelijke kwaliteitstoetsing nieuwbouw LVNL
Ombouw N34, gedeelte Witte Paal - grens Drenthe
Aanpak Ring Zuid - Groningen
Amstel Next - Hettenheuvelweg 26 Amsterdam
Beweegbare Figeebrug - Haarlem
Bleizo Logistics Centre - Bleiswijk
Basculebrug - Burgum (De Centrale As)
Constructieve toetsing vergunningen - Almere
Container Exchange Route Maasvlakte Rotterdam
Tijdelijke Eerste Kamer in Den Haag
Bedrijfscomplex Flamco in Almere
Floriade Innovatiepaviljoen in Almere
Herman Gortercomplex in Utrecht
Hoeksteen 81 - Hoofddorp
Herinrichting Laan op Zuid 45 te Rotterdam
Appartementencomplex Madrona in Almere Buiten
Maximabrug - Alphen aan den Rijn
Metis Montessori Lyceum Oosterpark - Amsterdam
MTS Euro Products II - Maassluis
Duurzaamste archief van Nederland - Nationaal Archief Emmen
Nieuw dak stadion AZ - Alkmaar
Openbaar Ministerie Haarlem
Renovatie en verbouwing van Paleis van Justitie in Den Bosch
Renovatie Bezuidenhoutseweg 30 - Den Haag
Warehouse Schiphol Tradepark A4S4 - Hoofddorp
Geluidsmaatregelen St. Oedenrode-Paalgraven en Solar Highways langs A50
Station - Alkmaar
Tijdelijke huisvesting Tweede Kamer Den Haag
Uitbreiding HABOG - Vlissingen
Wegverbreding A27 - A1 tussen Utrecht, Eemnes en Spakenburg
Pyloonbrug Hovenring Eindhoven
Robuust Spoor te Oisterwijk
Kunstwerken traject A6: Schiphol - Amsterdam - Almere
Kunstwerken traject A1 - A6: Schiphol - Amsterdam - Almere
Stationsgebied - Driebergen Zeist
Theemswegtracé onderbouw spoor - Haven Rotterdam
Onafhankelijke kwaliteitstoetsing herstelmaatregelen - Zwembad Hia
Cooltoren - Rotterdam
Havenkwartier De Blauwe Diamant - Zeewolde
Herinrichten kruispunten R6-N1 en R6-N14 - Mechelen
nhow RAI hotel - Amsterdam
Onderdoorgang Stadshagen - Zwolle
Onderwijs- en zelfstudie centrum (OZC) Tilburg University
Stationsgebouw, Fietsenkelder en Perrontunnel - Assen
Nieuwbouw European Patent Office (EPO) - Rijswijk
Duiker Zuidelijke Dwarsweg Waddinxveen
Passerelle Dieren
Heiwerk bij Parkstad S te Rotterdam
Risk control Wiborg eiland Amsterdam
Risk control uitgevoerd bij het project ‘Cruquius fase 1.4’
Risk control ‘Brantjesoever’ en ‘De Looiers’ Purmerend
Funderingsherstel woning Prins Hendrikstraat Zaandam
Onderdoorgang Hurdegaryp Extra Sneltrein Groningen Leeuwarden
Onderdoorgang Locomotiefstraat, Utrecht
Onderdoorgang Voorhout
Onderdoorgang Amstelstroomlaan
Onderdoorgang Paterswoldeweg Groningen
Onderdoorgang Oostriklaan, Deventer
Natuurbrug Duinpoort – Zandvoort
Spoorviaduct N340 Hessenweg te Dalfsen
Rijswijk / Delft-Zuid PHS DS1 Spoor en Civiel
Onderdoorgang A2/N2 Eindhoven
Verdubbeling spoorlijn Heerlen-Landgraaf
Onderdoorgang Rondweg Bedum
Spoorviaduct Witte Paarden
Langzaamverkeerstunnel Zevenaar
Onderdoorgangen Spoorzone - Elst
BOR maatregelen Beverwijk
Geluidsschermen Breda
Geluidsschermen Helmond
Onderdoorgang 'Stanleyweg Venlo'
Geluidsschermen Heeze Leende
Wandelbuis Almen Hulzerdijk
Spoorbrug Arumervaart Franeker
Onderdoorgangen Sittard-Geleen
Viaduct 1e Weteringsewal Elst
Beeldengroep Beehold, Floriade Almere
Kunstpaviljoen M, Floriade Almere
Growing Pavilion, Floriade Almere
BouwQ beoordeelt aardbevingsschade in Groningen
BouwQ en Peutz delen kennis
BouwQ in Cement: "TIS-controle Stationsgebied Driebergen-Zeist"
BouwQ in het NOS Journaal
BouwQ is verhuisd
Industrieel (prefab) bouwen: het certificatieproces
NEN-studiedag: Inventarisatie brandveiligheid gevels, hoe pakken we dit aan?
Kwaliteitsborging van industrieel bouwen en (prefab) bouwconcepten
Kwaliteitsborging voor investeerders
Meerderheid Eerste Kamer stemt voor Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb)
Controleur Nahide Soyal deelt haar werkweek op Instagram
Nieuw kantoor EMA binnen gestelde deadline opgeleverd
Onderzoeksplicht breedplaatvloeren
Raamovereenkomst Systeemgerichte Contractbeheersing
Samenwerking met SGS INTRON
Snelle afhandeling vergunningsaanvraag De Sternhof dankzij BouwQ scan
Veilig vluchten bij brand. Wat is de rol van de architect?
Is één vluchtroute voldoende voor veilig vluchten?
Vluchtroutes. Noodzakelijk kwaad of design challenge?
Waar is de dirigent?
BetonKanoRace 2018
BetonKanoRace 2018 fotos
Studenten van de TU/e bij BouwQ
Private kwaliteitsborging
Wkb & aanpassingen Burgerlijk Wetboek
Fietsevent voor studenten KOers langs BouwQ projecten in Eindhoven
Beoordeling constructieve veiligheid PSV stadion volgens protocol Betaald Voetbal
Raamovereenkomst Project- beheersing en Systeemgerichte Contractbeheersing
(STRUCTURAL) COMPUTATIONAL ENGINEERS
Raamovereenkomst Project- beheersing en Systeemgerichte Contractbeheersing
Wil jij het verschil maken in een traditionele bouwwereld?
Contracten certificeringregeling prefab woningen ondertekend door Van Wijnen, Kiwa en BouwQ
BouwQ als eerste kwaliteitsborger in Nederland geaccrediteerd
BouwQ en SGS starten samenwerking voor de Belgische markt
Bouwbesluitdeskundige (32-40 uur)
Controleur W&E-Installaties (32-40 uur)
Toetsend Constructeur Woning- & Utiliteitsbouw (32-40 uur)
Controleur Brandveiligheid (32-40 uur)
Controleur W-Installaties (32-40 uur)
Controleur Constructieve Veiligheid (32-40 uur)
Ervaren Inspecteur Constructieve Veiligheid (32-40 uur)
Werkstudenten
Open Sollicitatie
brandveiligheid
Vluchtroutes in het Bouwbesluit
De mate waarin gebouwen brandveilig zijn is grotendeels afhankelijk van de manier waarop de vluchtroutes in het gebouw zijn geregeld. Het Bouwbesluit 2012 definieert een vluchtroute als volgt: ‘route die begint in een voor personen bestemde ruimte, uitsluitend voert over vloeren, trappen of hellingbanen en eindigt op een veilige plaats, zonder dat gebruik behoeft te worden gemaakt van een lift.’
Eén vluchtroute voldoende?
Het geldende Bouwbesluit gaat ervan uit dat men voor de brandveiligheid van gebouwen in principe met één vluchtroute kan volstaan, waarbij men varieert in de zwaarte van de gestelde eisen aan de vluchtroute. Pas wanneer er een te groot risico ontstaat voor de aanwezige personen, zijn aanvullende vluchtroutes vereist. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn wanneer er grotere groepen personen aanwezig zijn, of wanneer de vluchtroute naar het trappenhuis geblokkeerd kan zijn bij een calamiteit. Daarnaast speelt de hoogte van het gebouw een rol. In onderstaand diagram is voor de meest voorkomende gebruiksfuncties weergegeven welk type vluchtweg in deze gevallen volstaat:
Betekenis van de verschillende vluchtroutes
De verschillende typen vluchtwegen staan gelijk aan verschillende gradaties van veiligheid: de beschermde vluchtroute, de extra beschermde vluchtroute en de veiligheidsvluchtroute. Onderstaand worden de verschillende typen vluchtwegen verder uitgelegd met een verwijzing naar de brand- en rookklassen van de materialen die toegepast mogen worden in de verschillende vluchtwegen. Hierbij is de standaard ‘beschermde vluchtroute’ de route waaraan de minst strenge eisen gesteld worden en de ‘veiligheidsvluchtroute’ de route waaraan de meest strenge eisen gesteld worden. In een extra beschermde vluchtroute en een veiligheidsvluchtroute wordt geen brand verondersteld, dit betekent ook dat er beperkingen kunnen zijn aan het gebruik van deze ruimten.
Beschermde vluchtroute:
Dit gedeelte van een vluchtroute ligt buiten een subbrandcompartiment, maar binnen een brandcompartiment en voert uitsluitend door een verkeersruimte. Dit betekent dat een beschermde vluchtroute niet door een verblijfsgebied, functiegebied (nieuwe benaming voor het vroegere ‘verblijfsgebied niet bestemd voor het verblijven van personen’), toiletruimte, badruimte of technische ruimte mag lopen.
Extra beschermde vluchtroute:
Dit gedeelte van een beschermde vluchtroute ligt buiten een brandcompartiment. Dit betekent ook dat er een brandscheiding rondom deze route moet liggen. Dit is ook het type vluchtroute waarin geen brand wordt verondersteld.
Veiligheidsvluchtroute:
Dit is het gedeelte van een extra beschermde vluchtroute dat voert door een niet besloten ruimte en aansluitend daarop door een ruimte die uitsluitend kan worden bereikt vanuit niet besloten ruimten. Het is de vluchtroute waaraan de meeste eisen worden gesteld. Ook in dit type vluchtweg wordt geen brand verondersteld.
Vluchtroutes en brandklassen van materialen
In onderstaande tabel (bron: Bouwbesluit 2012) is weergegeven aan welke brandklassen de materialen, grenzend aan binnenlucht, moeten voldoen. De rookklassen waaraan voldaan moet worden is rookklasse s2. Zowel de rookklasse als de brandklasse moet bepaald worden volgens NEN-EN 13501-1.
BouwQ biedt de BOUWQ360° brandveiligheidsscan. Hiermee is het mogelijk om het eerste schetsontwerp te toetsen met betrekking tot de vluchtroutes, zodat in een vroeg stadium duidelijk wordt welke vluchtroute of vluchtroutes gehanteerd moeten worden en welke mate van creativiteit aanvaardbaar is voor de architect.
Uw informatie wordt verwerkt. In het geval de aanvraag er om vraagt nemen wij spoedig contact met u op.