Vluchtroutes. Noodzakelijk kwaad of design challenge?

Home

Opbouw Veemgebouw Eindhoven

Via15

Haasje Over Strijp-S - Eindhoven

Trudo Toren Strijp-S - Eindhoven

European Medicines Agency (EMA) - Amsterdam

Fietsboogbrug Amsterdam - Rijnkanaal

Herontwikkeling Rijkskantoor De Knoop - Utrecht

Leeghwaterbrug A en B - Alkmaar

Onafhankelijke kwaliteitstoetsing nieuwbouw LVNL

Ombouw N34, gedeelte Witte Paal - grens Drenthe

Aanpak Ring Zuid - Groningen

Amstel Next - Hettenheuvelweg 26 Amsterdam

Beweegbare Figeebrug - Haarlem

Bleizo Logistics Centre - Bleiswijk

Basculebrug - Burgum (De Centrale As)

Constructieve toetsing vergunningen - Almere

Container Exchange Route Maasvlakte Rotterdam

Tijdelijke Eerste Kamer in Den Haag

Bedrijfscomplex Flamco in Almere

Floriade Innovatiepaviljoen in Almere

Herman Gortercomplex in Utrecht

Hoeksteen 81 - Hoofddorp

Herinrichting Laan op Zuid 45 te Rotterdam

Appartementencomplex Madrona in Almere Buiten

Maximabrug - Alphen aan den Rijn

Metis Montessori Lyceum Oosterpark - Amsterdam

MTS Euro Products II - Maassluis

Duurzaamste archief van Nederland - Nationaal Archief Emmen

Nieuw dak stadion AZ - Alkmaar

Openbaar Ministerie Haarlem

Renovatie en verbouwing van Paleis van Justitie in Den Bosch

Renovatie Bezuidenhoutseweg 30 - Den Haag

Warehouse Schiphol Tradepark A4S4 - Hoofddorp

Geluidsmaatregelen St. Oedenrode-Paalgraven en Solar Highways langs A50

Station - Alkmaar

Tijdelijke huisvesting Tweede Kamer Den Haag

Uitbreiding HABOG - Vlissingen

Wegverbreding A27 - A1 tussen Utrecht, Eemnes en Spakenburg

Pyloonbrug Hovenring Eindhoven

Robuust Spoor te Oisterwijk

Kunstwerken traject A6: Schiphol - Amsterdam - Almere

Kunstwerken traject A1 - A6: Schiphol - Amsterdam - Almere

Stationsgebied - Driebergen Zeist

Theemswegtracé onderbouw spoor - Haven Rotterdam

Onafhankelijke kwaliteitstoetsing herstelmaatregelen - Zwembad Hia

Cooltoren - Rotterdam

Havenkwartier De Blauwe Diamant - Zeewolde

Herinrichten kruispunten R6-N1 en R6-N14 - Mechelen

nhow RAI hotel - Amsterdam

Onderdoorgang Stadshagen - Zwolle

Onderwijs- en zelfstudie centrum (OZC) Tilburg University

Stationsgebouw, Fietsenkelder en Perrontunnel - Assen

Nieuwbouw European Patent Office (EPO) - Rijswijk

Duiker Zuidelijke Dwarsweg Waddinxveen

Passerelle Dieren

brandveiligheid

In het artikel 'Veilig vluchten bij brand. Wat is de rol van de architect?' werd duidelijk dat het inpassen van de wensen en eisen voor de brandveiligheid van een gebouw begint bij de eerste ontwerpschetsen van de architect. Door hieraan vanaf het begin voldoende aandacht te schenken, kunnen de benodigde voorzieningen integraal in het ontwerp meegenomen worden, zonder daarbij de creatieve speelruimte te beperken.

Bouwbesluit 2012 en vluchtroutes

In de ‘Integrale nota van toelichting van Bouwbesluit 2012’ wordt het doel van de brandveiligheidsvoorschriften als volgt gedefinieerd: ‘Het voorkomen van slachtoffers (gewonden en doden) en het voorkomen dat een brand zich uitbreidt naar een ander perceel’. Om te kunnen voldoen aan het gestelde doel worden in het Bouwbesluit 2012 functionele eisen gesteld. Eén van de functionele eisen die gesteld worden heeft betrekking op de vluchtroutes: ‘Een te bouwen bouwwerk heeft zodanige vluchtroutes dat bij brand een veilige plaats kan worden bereikt.’

Om dit te kunnen bereiken hanteert het Bouwbesluit de volgende uitgangspunten:

  • binnen 15 minuten na het ontstaan van een brand moet die brand zijn ontdekt en moeten de door die brand bedreigde personen en de brandweer zijn gealarmeerd;
  • binnen 15 minuten na die alarmering moeten de door de brand bedreigde personen zonder hulp van de brandweer kunnen vluchten;
  • de brandweer is aanwezig en operationeel binnen 15 minuten na het melden van de brand;
  • de brandweer moet de brand binnen 60 minuten na het ontstaan onder controle hebben, hetgeen inhoudt dat voorkomen wordt dat de brand verder uitbreidt. Op dat moment moeten de laatste door de brand bedreigde personen met behulp van de brandweer zijn gered.

Typen vluchtwegen

Wanneer de benodigde vluchtroutes en de capaciteit van de vluchtroutes al in een vroegtijdig stadium meegenomen worden in het ontwerpproces, zorgt dit ervoor dat de mogelijk benodigde voorzieningen op een veel natuurlijkere manier in de ontwerpen geïntegreerd kunnen worden. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan de plaats van de vluchtdeuren, het aantal trappenhuizen, de breedte van de trappenhuizen en de status van de vluchtroutes. Duidelijk mag zijn dat de speelruimte per type gebouw verschillend is. Een schoolgebouw met veel kinderen en een kinderdagverblijf vereist nu eenmaal andere voorzieningen dan een kantoorpand.

BouwQ biedt de BOUWQ360° brandveiligheidsscan. Hiermee is het mogelijk om het eerste schetsontwerp te toetsen met betrekking tot de vluchtroutes, zodat in een vroeg stadium duidelijk wordt welke mate van creativiteit aanvaardbaar is voor de architect.

Meer informatie

Wilt u meer informatie om te bepalen of Technical Inspection Service iets voor u is? Neem dan vrijblijvend contact op:

Voldoet uw schets aan de eisen voor brandveiligheid gebouwen?

Vereenvoudig de goedkeuring van uw bouwaanvraag met de BOUWQ360° brandveiligheidscan